Belachelijk praktisch advies voor ondernemers die hulp nodig hebben om hun briljante ideeën uit te werken en te implementeren

Meer lol in het ondernemen. Dan volgt de rest. Zoals meer klanten, meer winst, meer rust. Dat.

Hulp nodig en geen zin om verder te lezen?

Ooit, lang of kort geleden ben je gestart. Wellicht omdat je vrijheid wilde, alles zelf wilde bepalen. Of omdat je dacht dat je daarmee privé en werk beter kon combineren. Of omdat je de wereld mooier wilde maken en andere mensen wil helpen. Wat de reden ook is, je bent ooit met een hele goede reden gestart. Dat kan niet anders.

Bij dat ondernemen komt best het nodige kijken. Wat dacht je alleen al van marketing? En dan moet je ook nog nadenken over doelen en omzet en andere belangrijke cijfers. Dat was niet hetgeen waarom je gestart was..... want daar heb je ook minder tijd voor dan je dacht te hebben. En het werk dat je wel heel leuk vindt dat....nou ja daar heb je minder tijd voor dan je zou willen.


Het wiel uitvinden kost je ook geld

Nu kun je natuurlijk alles zelf gaan doen en uitvinden hoe het beter kan. (hoeveel tijd, energie en geld zou je dat kosten denk je?) Of wellicht denk je: 'wacht ik vraag gewoon wat gratis advies aan een collega-ondernemer, boekhouder of iemand anders in mijn netwerk.' Misschien spar je met je partner. Die in loondienst is. Misschien helpt het je verder. De kans is echter groot van niet. (En hoeveel tijd, energie zou je dat gekost hebben denk je?)

Ondernemen is simpel. Je verkoopt een product of dienst. Klaar. Dat het simpel is wil niet zeggen dat het daarmee ook makkelijk is. Afvallen is ook hartstikke simpel: minder eten en meer bewegen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het NIET makkelijk is. En wat gebeurt er als dingen niet makkelijk gaan.....Dan worden we humeurig, onzeker of gestresst of zelfs lui (het heeft toch geen zin dus laat maar). En wij vrouwen gaan dan vaak nog snauwen ook. Dat is voor niemand leuk uiteraard.
 

Kortom je weet het gewoon even niet meer. Waar moet je nou mee beginnen. Wat is handig? En wat niet? Online lijkt het maar of al die andere ondernemers bakken met geld verdienen. Zonder enige moeite. Ingeschreven bij de kamer van koophandel en direct klanten. Een webinar en hoppa 50.000 euro omzet. Op vakantie en nog duizenden euro's omzet krijgen. En jij.....je wilt heel graag dat het lukt. Dat je kunt doen wat je het allerliefste wilt doen en dat je er ook nog meer dan voldoende omzet (en zeker winst) uithaalt zodat je een heel leuk en fijn leven hebt.
 

Er is niet 1 gouden formule als het gaat om ondernemen

Het spreekwoord is niet voor niets alle wegen leiden naar Rome. Dus waarom zou er maar 1 route zijn als het gaat om het ondernemen? Dat zou toch gek zijn? Als iedereen dezelfde route neemt naar Rome dan wordt het ook nog eens hartstikke druk op die ene weg. Sta je in de file, kom je niet vooruit. En daarbij iedereen reist graag in zijn eigen tempo. Daarom neemt de een het vliegtuig en de ander de auto bijvoorbeeld. 

Maar ja......Wat is voor jou nou de allerbeste stap om juist NU te zetten? En leuk dat je wat met marketing moet doen of dat je je doelgroep eerst moet bepalen. Maar hoe dan? Hoe doe je dat soort dingen dan? En hoe ga je vervolgens ook nog zorgen dat het bij jou past en de manier waarop jij wilt ondernemen.

En op dat moment is een meedenker, een bemoeial, vooruitschopper, marketeer of een ondernemerscoach wel zo handig. Iemand die structuur aanbrengt in je bedrijf, die je wegwijs maakt in de marketingwereld en social media, die samen met jou kijkt naar je plannen en je doelstellingen en die zorgt voor concrete acties en resultaten en die je waar nodig een schop onder je kont geeft zodat.
 

Lekker toch: Als je precies weet welke stappen je moet zetten en in welke volgorde? Als je met iemand kunt sparren over planning en de implementaties van acties? Als je precies weet wat je te doen staat en je meer rust, overzicht, structuur en resultaat krijgt? Dat je van ‘zie je wel het heeft geen zin’ naar ‘Yes, het lukt!’ gaat.

Wanneer?

  • je baalt, het gaat niet zoals je had verwacht. 
  • je hebt een probleem in je bedrijf maar je krijgt niet helder waar nu exact de crux zit
  • je hebt duizend ideeën maar geen idee waar en hoe te beginnen  
  • je mist kennis op sommige gebieden bijvoorbeeld als het gaat om marketing
  • je bent een vakman pur sang en toch groeit je omzet niet
  • je werkt echt keihard maar je ziet het niet terug op je bankrekening
 

Wat levert het je op?

  • ondernemen wordt leuker én makkelijker
  • focus: je doet de dingen in de juiste volgorde op het juiste moment
  • je twijfelt minder; je weet immers precies wat er op je to do staat
  • je bedrijf groeit omdat je doelen stelt en vervolgens de juiste acties uitwerkt
  • meer tijd voor andere dingen bijvoorbeeld lekker lunchen met vriendinnen, een goed boek of lekker een dag weg met je gezin