Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Waarom we goeroes zo graag geloven

Is het jou ook opgevallen? Dat het al een tijdje een trend is om goeroes aan te vallen en bij de enkels af te branden? Goeroes deugen niet. Goeroes zijn de duivel. Maar ja waarom geloven we ze dan toch zo graag?

Why vraag ik me dan altijd af, why tell me why? (Nu het liedje van Anita Meijer in je hoofd?)

Volgens mij was Louis van Gaal een veeeeeeel betere coach dan dat hij voetballer was. En ik snap niks van voetbal maar weet wél dat Louis een goeroe van top tot teen is.

Laatst kwam ik een briljant (vind ik dan) artikel tegen over de online coaching industrie en hoe ze je weten te verleiden. Hierin komen de online coaches (die zich heel vaak als goeroe presenteren. Sterker nog dat doet 90% van de ondernemers) er niet echt lekker vanaf.

Ja je hebt slechte goeroes (en slechte coaches). Maar je hebt ook slechte kappers en slechte koks om maar wat te noemen. Dat maakt ze niet allemaal slecht.

Eerst even de onthulling waarom we goeroes (willen) geloven:

  • We willen dolgraag (een stukje) van wat zij hebben (succes, lifestyle etc.)
  • Goeroes hebben succes dus dan moeten zij wel de oplossing hebben. En wij zijn nou eenmaal dol op succes.
  • Goeroes maken het eenvoudig en dan snappen we het. Gevolg: we stoppen met nadenken want onze hersens houden van gemak. Alleen…..dat je iets snapt wil niet zeggen dat iets ook zo is.
  • Dat ‘hé ik snap dit’ zorgt er ook voor dat we denken dat wij het ook kunnen. Maar ja snappen wil niet zeggen dat je het ook kunt toepassen. Check even deze video over de omgekeerde fiets dan snap je dat snappen en toepassen 2 dingen zijn.
  • Wij houden van grip en focus. Goeroes geven met hun vaste stappenplannen en methodes ons het idee dat we grip hebben op de zaak.
  • Goeroes zijn superinspirerend en daar houden we van. Inspirerende verhalen en prestaties. Briljante oplossingen. Heerlijk!

Er zijn hele prima goeroes op deze wereld, die waanzinnig goeie en inspirerende dingen vertellen. Als je je vooral realiseert dat het leven niet maakbaar is en succes dus ook niet kun je prima je voordeel doen met goeroes. Je moet daarna dus wel in actie komen.

Succes is niet maakbaar.


Succes is dus helaas niet maakbaar. En dat idee dat het wel zo is zorgt bij veel ondernemers voor stress en frustratie. Want als het zo simpel is en jou lukt het niet. Ben je dan een loser?

Nee joh natuurlijk ben je geen loser. Het gaat vooral om uittesten wat voor jou werkt. Wat past bij bijvoorbeeld je kwaliteiten, je talenten om maar wat te noemen.

En realiseer je: succes is deels ook afhankelijk van zaken waar jij geen enkele invloed op hebt. Dus ga aan de slag met de dingen waar je wél invloed op hebt. Denk je nou ja maar hoe dan? Zullen we dan even sparren? Gaan we van hoe dan naar doe dan.

PS: Bij de 12 ondernemerstypes heb je ook 3 varianten van een goeroe. En ik kan je melden als je een echte goeroe bent dan is dat helemaal prima. Je onderneemt dan op een manier die van nature bij je past. Dus niks trucjes. Tenzij je misbruik maakt van je krachten. Dan is het niet oké.

Maar ja dat geldt natuurlijk ook voor de andere 9 types. Dus als je je type weet is het heel eenvoudig om bijvoorbeeld je marketing te verbeteren maar je weet ook veel beter wat voor ‘soort’ mens bij jou past.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Maak je niet druk

Maak je niet druk

plakband Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

plakband Waarom je marketing niet leuk vindt

Waarom je marketing niet leuk vindt