Waarom je marketing niet leuk vindt
Bij Tony’s Chocolonely wordt werkpret serieus genomen aldus een landelijke krant.
Onbeperkt verlof, flexibele werktijden, opleidingsbudget, een maandelijkse ontbijtsessie met een inspirerende spreker én onbeperkt chocolade.
Maar zeggen ze bij Tony: plezier in je werk is ook je eigen verantwoordelijkheid.
En zo is het. Het leven is een feest maar je moet wel zelf de slingers ophangen.
Treffen wij ondernemers het even. Onbeperkt verlof: wij bepalen immers zelf hoe vaak we vrij zijn. Flexibele werktijden, ook in de pocket. We werken wanneer we willen.
Opleidingsbudget ook present. Want ook als ondernemer zijn opleidingen, trainingen, workshops etc. een must. Hoe beter je zelf wordt hoe beter je bedrijf wordt.
Ontbijtsessies met inspirerende spreker. Check. Niet eens maandelijks maar zelfs wekelijks heb ik die. Ben je geen vroege vogel dan zijn er zat andere opties. In ondernemerstaal heet dat netwerken.
Oké onbeperkt chocolade moeten we dan weer zelf regelen.
Nou zijn er ook zaken die voor pretafname zorgen.
De grootste ergernissen van zzp-ers volgens een Facebookpost. In random volgorde een paar veel voorkomende:
- Netwerken
- Acquisitie
- Marketing
- Wanbetalers
- Administratie
Je kunt je aan die punten blijven ergeren. Of je doet er wat aan. Zo simpel is het.
Dat kan uitbesteden zijn (en ja uitbesteden kost geld, diegene die het doet leeft ook niet van de lucht) of je zorgt dat je er beter in wordt (en dat kost tijd en ook geld).
Tis maar net wat zo’n ergernis je waard is zeg maar.
Vind je netwerken stom? Zoek een netwerk dat wel leuk is. En netwerken kan dus overal. Op het schoolplein, tijdens het boodschappen doen en inderdaad ook tijdens ‘officiële’ netwerkbijeenkomsten.
Hekel aan je administratie? Zoek iemand die het voor je doet en die je debiteurenbeheer regelt.
Vind je marketing & acquisitie lastig, zorg dat je er beter in wordt. Echt zo simpel.
Weet je waarom veel ondernemers marketing & acquisitie vaak zo lastig vinden? Omdat ze dingen doen die niet bij ze passen. Dingen die ze aangeleerd hebben gekregen of afgekeken hebben omdat ze denken dat dat is hoe het moet. ‘Want hé het werkt voor haar toch ook?’
Ja ik weet het, er zijn mensen die vinden dat je marketing & acquisitie ook kunt uitbesteden (acquisitiebedrijven werden ook genoemd als ergernis trouwens).
Dit vind ik nou 2 onderdelen die je als ondernemer echt zelf moet doen. Op een manier die retegoed is én bij je past. Dat zorgt pas voor pret én leuke klanten.
Heb je een vraag of wil je even sparren, aarzel niet en bel of mail me.