Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Waarom je geen tijd moet verspillen aan koude acquisitie

Laatst werd ik gebeld door bedrijf X dat heel erg z’n best doet op SEO (zoekmachineoptimalistie)  en dat soort zaken, kortom online vindbaarheid. Zij zagen kansen voor mijn website want ‘blablablabla’. Ik kende het bedrijf niet en had ook niet gevraagd om gebeld te worden met informatie over SEO en vindbaarheid. Die info krijg ik namelijk al zo’n dag of vijf in de week. Van maandag tot en met vrijdag woon ik tijdens kantoortijden samen met de beste SEO-man en de beste websitebouwers van Zuid-Holland (misschien zelfs wel van Nederland).

Het risico van koude acquisitie

Dat vertelde ik de beller. Die hield nogal aan. Ik baalde nogal. Want ik wilde eigenlijk wat anders doen. Na vier keer ‘geen interesse’ van mijn kant viel het kwartje en hing hij geïrriteerd op. Het risico van koude acquisitie. De beller kent mij niet, mijn bedrijf niet en komt met een aanbod waar ik geen behoefte aan heb. En waarom zou ik iets kopen waar ik geen behoefte aan heb? Dat doe ik alleen als het om schoenen gaat.

Nieuwe klanten grootste uitdaging

Maar goed koude acquisitie, meer klanten. Uit onderzoek blijkt dat het aantrekken van nieuwe klanten de grootste uitdaging voor 2017 voor 83% van de MKB-ondernemers is. Gevolgd door het verhogen van de omzet, het handhaven van de winstgevendheid, het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en het behouden en werven van medewerkers.

Niet hele schokkende uitdagingen. En omdat uitdagingen als meer klanten en meer omzet zo ongeveer altijd de uitdagingen zijn springen andere bedrijven daar natuurlijk op in met dé gouden tips of ze nemen de acquisitie uit handen.  En beloven gouden bergen. Voorwaarde is uiteraard wel dat het je alleen gaat lukken als je die bedrijven inhuurt. In gouden bergen geloof ik niet en in koude acquisitie ook niet.

Zo krijg je wel nieuwe klanten

Dit vind ik de beste manieren om aan nieuwe klanten te komen. En het is niet een keuzemenuutje, want slechts eentje werkt niet:

  • Ga netwerken: als niemand je kent dan wordt het ook lastig zakendoen. En nee netwerken is niet bedoeld om direct hop nieuwe klanten te krijgen. Als het wel gebeurt prima.
     
  • Verstuur een nieuwsbrief (en dat doe niet af en toe): het geld zit in je lijst wordt er vaak gezegd. En zo is het. Hartstikke stom dus dat ik pas vanaf nu een nieuwsbrief heb. Wil je deze voortaan ook ontvangen? Dat kan. Je kunt je hier inschrijven.
     
  • Werk aan je zichtbaarheid, eigenlijk is het netwerken maar dan online. Zo leren mensen je kennen, zien ze wat je doet en dat maakt de stap tot klant worden vele malen makkelijker. Check wel even waar je doelgroep present is natuurlijk.
     
  • Ken je cijfers en maak een plan: hoeveel nieuwe klanten heb je nodig? En hoe ga je dan doen?
     
  • Luister en help in plaats van verkoop: heb je dat ook wel eens dat iemand echt zo’n standaardverkooppraatje tegen je houdt en denkt: hallo, wat heb ik hier aan? Als je ‘gewoon’ in gesprek gaat, vragen stelt en ook luistert (dit gaat vaak fout, ik sprak laatst iemand die nadat ze mij drie keer op een netwerkbijeenkomst had horen pitchen over social media mij ging overtuigen van het nut van social media. Misschien lag het aan mijn pitch, misschien aan haar luistervaardigheid) dan kun je veel gerichter met een aanbod komen een aansluiten bij het probleem en de wens van de ander.
     
  • Doe wat bij je past en kopieer niemand: er zijn ontelbaar veel tips te vinden over verkopen en hoe je klanten krijgt. Kijk altijd wel hoe je alles eigen maakt en wat bij je past. Alles 1 op 1 overnemen dat werkt niet. Dan doe je een truc.
     
  • Werk samen met andere ondernemers: ik werk graag en veel samen met andere ondernemers. Het levert nieuwe inzichten op, nieuwe ideeën. En dus nieuwe klanten. Want omdat je je klant goed kent en die collega-ondernemer is 1 en 1 dus echt 3.

En dit zijn dan de websitebouwers en de seo-specialist

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

plakband Dit kan sushi doen voor jouw bedrijf

Dit kan sushi doen voor jouw bedrijf

plakband twee vragen die je je echt regelmatig moet stellen

twee vragen die je je echt regelmatig moet stellen