Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Ik kap ermee

Soms heb je van die momenten dat je denkt: ‘is dit het nou?’ of soms meer in lijn van: ‘ja als het zo moet dan hoeft het voor mij niet meer.’ Of je kunt nog wat extra drama erin gooien: ‘waarom moet dit nou net mij gebeuheuren?’

Als je denkt oooooh neeee een persoonlijk verhaal. Nou stop dan maar. Bespaart je leestijd.

Ja iedereen heeft zo z’n sores en zijn issues. Alleen is dit mijn blog en bepaal ik waar het over gaat.

Dat zet gelijk de toon voor de rest. Ik bepaal. Schreef ik al eerder dat goede voornemens niet afhankelijk zijn van 1 januari maar altijd kunnen. Ook op woensdag 18 september.

Ik ben er klaar mee.

de combi ondernemerschap & privé

De eerste zes maanden waren een pittige combi van business en privé. En ja die hebben veel mensen. Voor wie mijn thuissituatie niet kent, ik ben een alleenstaand moeder van een puberzoon van 16 die op 2 weekenden na bij mij woont. Voor je denkt: nou ja zeg alleen, ik ken nog wel een leuke man voor haar. Hoeft niet. Mijn grote liefde heb ik al een paar jaar terug gevonden.

Maar goed, die puberzoon dus. Die al 4 jaar met meer dan forse tegenzin naar school ging, het doel was hem te laten slagen zodat hij eindelijk de opleiding kan doen die hij wil. Maar ja forse tegenzin zorgt niet voor bijster veel motivatie. Zelfs niet met een nieuwe opleiding in het verschiet.
Kan ik ondernemers wel in actie laten komen, ik heb gemerkt pubers is echt een totaal ander soort. Het werd er niet echt gezelliger op. Uiteindelijk kwam hij 0,1 punt te kort voor zijn diploma. Hij maakte het extra spannend door de dag voor zijn her ziek te worden. Met een meer dan dikke voldoende voor zijn her was dat diploma in the pocket.


plan B

Toen kwam een nieuwe horde: hij bleek niet aangenomen op de zo gewenste vervolgopleiding. Plan B gaf aan, zoek zekerheidshalve ook maar een plan C. Uiteindelijk werden we in de vakantie gebeld door plan A dat hij toch geplaatst was. Voor iedereen die nu roept: ooooh goed afgestemd met het universum……I don’t know about that.

In dezelfde tijd vond ik het echt een briljant plan om een studie bij een Amerikaanse coach te gaan volgen. Wilde ik al 1,5 jaar en na veel wikken, wegen want veel geld deze investering ging ik overstag. Er stond 6 maanden voor. Wilde ik er iets langer over doen vanwege de taal dan was dat ook oké. Maximaal 3 maanden moest ook kunnen vond ik. Yep, is gelukt.


stress

Het zorgt voor stress kan ik je melden. Want ik geef toe het alleenstaand moederschap in combi met ondernemen is pittig. Niet pittiger dan als je geen alleenstaand moeder bent begrijp me goed of als je helemaal geen kinderen hebt. Het is namelijk gewoon hard werken dat ondernemen.

Paar jaar terug volgde ik een training met een tiental andere vrouwen. Wonderlijk genoeg was ik de enige alleenstaand moeder (gek toch als je bedenkt hoeveel relaties sneuvelen?) anyway, op een gegeven moment kreeg ik de opmerking: ja maar voor jou is het makkelijker, jij hebt nooit strijd met je partner.

En inderdaad ik heb nooit strijd met mijn partner, ik moet het over het algemeen gewoon alleen doen. (Voor de oplettende lezer: die grote liefde en ik wonen niet in hetzelfde huis.)
Als je denkt wat een huilverhaal (mag hoor), wat ik duidelijk wil maken, iedereen heeft ups & downs in zijn business en privé. Nergens schijnt altijd de zon (al lijkt dat online vaak wel zo).


BitterZoet stopt

De afgelopen maanden hebben wel voor drastische keuzes gezorgd. Ik stop met BitterZoet.
En ga gewoon verder onder mijn eigen naam.

Je dacht toch niet echt dat ik zou stoppen met ondernemen?

Vond ik BitterZoet meer dan logisch, ondernemen heeft immers bitter en zoet, niet iedereen zag die grap erin die ik zag. Komt door mijn gele drijfveer werd me duidelijk.
De vraag doe je iets met catering of heb je een koffietentje werd me iets te vaak gesteld. Ook de opmerking: ‘ik vind het wel schattig die naam’ was er 1 de categorie ‘huh?’


concessies zijn onvermijdelijk

Naast bedrijfsnaam sneuvelt ook een deel van mijn productaanbod. Ik wil zelf geen jaartraject. Niet individueel en zeker niet in een groep. Nu kun je daar allerlei theorieën over loslaten qua belemmerende overtuigingen die daar dan achter zitten, hoeft niet. Ik wil zo’n traject niet. Ik wil het op mijn manier en ik wil maatwerk. En daar wil ik geen enkele concessie op doen. En weten waar je wel én waar je geen concessies op wil doen daar zouden meer ondernemers zich eens van bewust moeten zijn.

Zeker vrouwen. Die willen vaak alles perfect doen. Al die rollen die ze hebben; die van moeder, partner, vriendin, dochter, overblijfmoeder, CEO, marketingmanager, boekhouder, netwerker etc etc. En we kunnen niet op alles maar ja zeggen. Ja voor het een is een nee tegen het ander. Echt probeer het maar eens. Altijd ja……hallo burn-out, weg fun. Je kunt nou eenmaal niet alle ballen de lucht in houden. Nee, jij ook niet.
 

nieuw productaanbod

Nu heb ik niet de illusie dat ik dermate bijzonder en uniek ben dat ik de enige ben die geen traject wil. Dus als ik dit op die manier wil, dan zijn er meer. One size fits nou eenmaal niet all. Dus je kiest bij mij gewoon wat je nodig hebt en uiteraard ben ik niet te beroerd om je het helpen kiezen of laten inzien wat je nodig hebt. Yep zo ben ik dan ook wel weer. En weet je nog twee alinea’s terug: concessies doen.

Want als me een ding de afgelopen tijd wel duidelijk is geworden. We doen veel te veel wat (we denken) dat zo hoort en staan veel te weinig stil bij ‘en hoe wil ik het dan?’

Dus als je wilt ondernemen op een manier die bij jouw past, waar jouw zakelijke doelen maar vooral je privé doelen leidend zijn en dat je best (ongeveer) weet WAT je moet doen alleen geen idee hebt HOE je dat dan voor jou en jouw business moet doen……….dat haal je dus bij mij. Of als je niet (meer) weet wat bij je past, kan ook gebeuren. Dat je dat even kwijtgeraakt bent. In dat geval gaan we eerst eens bekijken welk ondernemerstype het beste bij je past.


vroeg opstaan maakt succesvol

Alle succesvolle mensen staan hartstikke vroeg op lees je vaak. Lekker productief zijn voordat iedereen zijn dag start. Stel nou dat je echt een die-hard avondmens bent, dat je ’s ochtends niet op je best bent maar juist in de avond rond een uurtje of 11? Waarom zou je dan persé een ochtendmens willen worden als je in de ochtend retehumeurig bent en totaal niet productief?


marketing & sales & zichtbaarheid

Voor je denkt ooooh ik ben geen geen salesmens hoor dus nu hoef ik niet meer aan sales te doen. Of nou zichtbaar zijn dat is not my cup of tea dus dat doe ik dan niet meer. Fout! Als ondernemer zul je altijd bezig moeten zijn met een marketing, sales en zichtbaarheid. Zonder die 3 geen klanten en zonder klanten geen bedrijf.

Alleen…..kap met die trucjes. Vind de manier die bij je past, die bij jouw manier van ondernemen past. Dat zorgt pas echt voor plezier in het ondernemerschap. Plezier is echt de motor voor jouw en mijn business.

Reacties


Mark

02-10-2019
Goed stuk weer zeg! Heb vaak niet eens door dat ik aan het lezen ben. Mocht je ooit denken ik kap er mee (niet doen overigens), schrijf dan een boek! Maakt niet uit wat, volgens mij vliegt het de winkel uit!

Veromique

21-09-2019
Die naam weg, ik heb er 3 jaar op gehoopt. Dus maak ik nu een happy dance! Top Inge!

Marja

20-09-2019
Wat een goed verhaal en laat ik hier nou net middenin zitten samen met jou!

Bianca

19-09-2019
Wat een heerlijke tekst Inge. Je laat ons wel even verschrikt bungelen.....maar gelukkig....toch niet...Phieuw.

Nathalie

19-09-2019
Eerst de schrik! Daarna de logica en ik moet zeggen... Ik begrijp jouw tekst volledig!! Leuk dat wij binnenkort weer even kunnen sparen over het ondernemerschap bij een lunch! Ik als de "kindloze" carriere vrouw loop idd ook tegen wat dingen aan, wel weet ik mijn doel, het pad en hoe ik het wil doen... Ik heb het harde werken er zeker voor over, al moet het natuurlijk wel een doel hebben en dat is... er moet wel wat uitkomen, immers van lucht bakken wij niks :)

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Hoe je met één nee duizenden euro’s bespaart

Hoe je met één nee duizenden euro’s bespaart

plakband Waarom je marketing niet leuk vindt

Waarom je marketing niet leuk vindt

plakband Hoe word je gelukkig(er)?

Hoe word je gelukkig(er)?