Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Het nieuwe normaal is niet normaal

Ik weet niet hoe het met jou is maar ik blijf echt moeite hebben met dat nieuwe normaal. Het is namelijk niet normaal, een anderhalvemetersamenleving (topwoord voor scrabble maar ik ben niet van de spelletjes) is niet normaal.

Het is een tijdelijke situatie en ja ook met een tijdelijke situatie moet je dealen dat geef ik toe. Normaal is het dus niet. Normaal is dat ik de mensen die ik lief vind kan knuffelen en dat mijn leuke klanten gewoon in het echie tegenover me aan tafel zitten in plaats ‘op zoom’.
 

De nieuwe werkelijkheid

Goed, het nieuwe-normaal-dat-niet-normaal-is (ja ik hou graag vol als ik ergens iets van vind) daar moeten we dus aan wennen. En dat is simpel maar dus niet perse makkelijk. Als het gaat om besluiten nemen voor het nieuwe-normaal-dat-niet-normaal-is kun je dat doen op basis van angst & onzekerheid (of iets in dat genre) of vanuit vertrouwen & positiviteit. Je maakt dan namelijk écht ander keuzes. Wegduiken tot het over is óf…….
 

Zichtbaarheid

Je weet natuurlijk best dat je als ondernemer moet werken aan je zichtbaarheid en dat de manier waarop je dat eerst deed ongetwijfeld toch anders is dan dat je nu deed. Ik ging altijd veel naar netwerken nou ja dat is nu toch een stuk minder. Sommige gaan online door via zoom anderen staan helemaal stil. Kortom, een nieuw plan was/is nodig als het gaat om zichtbaar zijn.

En omdat ik nou eenmaal niet zo spectaculair bijzonder ben geldt dat als ik aan de slag moet met zichtbaarheid JIJ dat ook moet. Wedden? Of komen jouw klanten nog steeds bij bosjes aanwaaien voor je deur (op 1,5 meter afstand uiteraard)?


Je hebt zichtbaar & zichtbaar

Oké die zichtbaarheid dus, vinden veel ondernemers een dingetje want: ‘waar moet ik dan wat posten?, wat ga ik posten? Wat als niemand reageert? Of wat als iemand reageert en dan iets stoms zegt?’

Dus wat doen veel (jij niet natuurlijk niet maar die anderen) die gaan online aan hun zichtbaarheid werken en die gooien er wat quotes tegenaan. Want: ‘quotes inspireren’ hebben ze ergens gelezen/gehoord/gezien.

Nu heb ik op zich niks tegen quotes als ze echt iets toevoegen maar een quote om een quote heeft weinig nut. Je valt niet op, je bent de zoveelste dus ik zou zeggen let it gooooooo.


Zichtbaarheid of sales?

Bepaal eerst waar je in je marketing nu aan moet werken. Moet je je zichtbaarheid vergroten of gaat het om meer leads of meer sales? En realiseer je wel als je zichtbaarheid nog minimaal is dan is inzetten op meer sales niet echt het meest logische.

Weet wie je potentiële klant is. En dat stukkie slaan we vaak over of we doen we een beetje omdat we het lastig vinden om bijvoorbeeld keuzes te maken in onze doelgroep. Of dat we zo’n onderzoek naar onze ideale klant gedoe vinden.

We gaan aan de slag met het bouwen van een mailinglist. Want dat hoort. We gaan videootjes plaatsen want videocontent dat hoort. We gaan bloggen want een blog dat hoort erbij. Vraag je eerst af wat past bij je en heeft je ideale klant er ook iets aan?


Eckhart Tolle

Afgelopen vrijdag in de FB-live in de groep Belachelijk Praktisch Ondernemen gaf ik als voorbeeld Eckhart Tolle. De beste man is een bestsellerauteur dus zijn marketing loopt inmiddels wel. Maar als jij nog geen bestsellerauteur bent als Eckhart maar wel de uitstraling als Eckhart dan is een video niet de meest optimale keuze zeg maar. En dat geeft echt niet, je moet dan alleen iets anders inzetten.


Leg de lat lager

Tot slot nog dit: misschien lukt nu het niet zo heel erg om aan je zichtbaarheid te werken. Bijvoorbeeld omdat je hoofd overuren maakt, te vol zit of wat dan ook. Of wellicht ben je te druk met leraar zijn om maar wat te noemen. Je hebt dus nu onvoldoende tijd en wellicht ook energie. Stap dan af van de heersende norm altijd zichtbaar moeten zijn. Leg die lat wat lager; 1 keer in de week zichtbaar is ook oké. Dan gaan we straks in het-nieuwe-normaal-dat-niet-normaal-is wel de frequentie ophogen.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Hoe word je gelukkig(er)?

Hoe word je gelukkig(er)?

plakband Waarom er geen succesformules zijn

Waarom er geen succesformules zijn

plakband Zijn je doelen wel haalbaar in tijden van crisis

Zijn je doelen wel haalbaar in tijden van crisis