Alleen geld geven levert geen naamsbekendheid op
We kennen allemaal de grote sponsors als Rabobank, Ziggo, ING of Heineken. En inderdaad jij hebt (tenminste dat neem ik aan) niet de budgetten van deze sponsors. En als je al een marketing & communicatieafdeling hebt dan heb je waarschijnlijk geen sponsorspecialist in huis. Terwijl sponsoring ook voor een lokale ondernemer veel kan opleveren. Als je het slim doet. Veel ondernemers maken hun afwegingen om te gaan sponsoren niet op basis van commerciële afwegingen maar meer op basis van emoties. En dat is logisch maar ook zonde van je inspanningen.
Regelmatige gehoorde uitspraken zijn: ‘ja maar ik vind dit een belangrijk/mooi/goed/leuk iets’ of ‘je moet toch wat doen’ of ‘het is goede reclame.’ ‘ik kon niet weigeren, ik ken de voorzitter goed.’ De uitzonderingen natuurlijk daar gelaten maar over het algemeen zijn dit niet de sterkste redenen waarom je sponsort.
Wat goede sponsoring jouw bedrijf kan opleveren:
- grotere naamsbekendheid
- meer verkoop
- beter imago
In de ideale wereld zet je sponsoring in als marketingmiddel en maakt het een onderdeel uit van je communicatiemix. Nu is dit in theorie prachtig maar hoe ga je er in de praktijk als ondernemer goed mee om?
Neem geen genoegen met alleen een reclamebord
Een veel gedane actie is om een reclamebord te plaatsen bij de grotere sportverenigingen. Zo. Sponsoring geregeld. Club blij en jij trots want je bent een sponsor mét een mooi reclamebord. En wat levert het jou op behalve dat reclamebord? Ja inderdaad, sponsoring moet jou als ondernemer iets opleveren. Als je alleen geld of spullen geeft en het levert je niets op dan geef je een donatie. Een reclamebord tussen de tientallen andere borden langs het hoofdveld. Voor je naamsbekendheid zal het weinig opleveren. Je imago? Wellicht iets, het laat namelijk wel je maatschappelijke betrokkenheid zien. Alleen is het met name het bestuur die dat zo ziet want verder zal jouw reclamebord weinig opvallen.
Lange termijn investering
Of sponsoring voor jouw bedrijf wel of niet zinvol is, dat is zo 1, 2, 3 niet te zeggen. Sponsoring levert namelijk over het algemeen op de korte termijn niets op én het is lastig te meten wat het dan wel oplevert. Praktische zaken die je kunt meten als je een evenement sponsort zijn bijvoorbeeld het aantal keren dat je naam naar voren komt in de media of je logo op alle uitingen vermeld staat. Heb je een actie gekoppeld aan je sponsoring dan kun je kijken of je verkopen toenemen. Over het algemeen is het lastig te meten en daarom is het belangrijk om voor de langere termijn te kiezen en je sponsorbudget zo goed mogelijk in te zetten zodat je er het meeste profijt van hebt.
9 tips zodat sponsoring je wel iets oplevert:
- Bepaal vooraf je doel. Meer verkoop, een positiever imago of een grotere naamsbekendheid?
- Bekijk welke verenigingen, initiatieven, projecten bij jouw bedrijf én je doel passen. Sta je pal voor duurzaamheid en milieu dan is autosport niet de meest logische keuze. Wil je meer verkopen? Dan is alleen een advertentie in een programmaboekje geen goede tegenprestatie.
- Wie sponsoren er nog meer? Misschien is je grootste concurrent wel de hoofdsponsor en wil jij daar dan naast staan?
- Wie is de doelgroep? En sluit die aan bij je eigen doelgroep?
- Zoek naar creatieve manieren om te sponsoren; je hoeft niet altijd geld te geven. Een toneelvereniging is wellicht veel blijer met verf van de plaatselijke verfspecialist voor hun decor.
- Bedenk ook een ‘wat als scenario’; als de vereniging waar jij de hoofdsponsor van bent negatief in het nieuws komt, straalt dat ook op jou af. Denk maar aan de Rabobank en de wielerploeg toen daar de berichten over doping naar buiten kwamen.
- Sponsoren kost meer geld dan het bedrag dat je betaalt. Reserveer extra geld om méér uit je sponsoring te halen.
- Evalueer je sponsoring. Heb je je doelen behaald? Zo nee wat had je anders kunnen doen?
- Vergeet niet te vertellen dat je sponsort. Dat kan op je website, via social media of bijvoorbeeld een interview in een huis-aan-huis-krant.
Geen sponsoring dus geen naamsbekendheid?
Natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden om aan je naamsbekendheid, je imago of je verkoop te vergroten. Zo kun je bijvoorbeeld gaan bloggen of netwerken. Meer ideeën lees in je in mijn blog
‘een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft’.
Contact
Wil jij weten of sponsoring voor jouw bedrijf interessant is of misschien wil je weten of je meer uit je huidige sponsoracties kunt halen? Dan stel ik voor dat we afspreken zodat ik je kan helpen om meer met je sponsorbudget te doen.