Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

5 tips om verkopen makkelijker te maken

5 tips én een bonustip om verkopen makkelijker te maken

Ik ken weinig ondernemers die heul blij worden bij het idee van verkopen.

Maar ja zonder sales geen business. Ze staan niet echt rijen dik voor de deur en ze komen ook niet aanwaaien. Al is de wens van veel klanten vaak wel: ik wil dat ze vanzelf naar me toe komen. (tip 1: je ondernemerstype goed inzetten helpt daar bij).

Je krijgt meer nee’s dan ja’s

De beste tip toen ik net begon met ondernemen was: voor elke ja krijg je minimaal 11 nee’s. Of het waar was of niet, ik vond het heel geruststellend. Een nee was niet erg. Sterker nog, elke nee maakte dat de ja eraan zat te komen!

Je smeert niks aan je helpt

Ook het inzicht dat sales niet iets is van iemand iets aansmeren maar iemand helpen heeft mega geholpen. Diegene heeft ergens last van, wil iets heel graag en jij kan dat leveren. Hoe fijn! En als bedankje krijgen we euro’s. Supersimpel eigenlijk.

Dat verkopen kan dus heel makkelijk. Zo bestel regelmatig wijn bij Druivenstok. Zij stuurde een appje: heb je nog wat nodig? Ik ben straks toch in de buurt. Scheelt in de verzendkosten. Slim! Dus ik bestelde een doosje (bonustip: superlekkere witte wijn, aanrader met dit zonnnige weer).

Leer dealen met de afwijzing

Wat ik vaak zie als het gaat om verkopen is dat we bang zijn voor de nee. Want dat voelt toch een afwijzing. En de angst voor afwijzing……dat vinden we gruwelijk. En 100% ja’s krijgen is onmogelijk dus je ontkomt niet aan een nee. (Bonustip: krijg je altijd een ja dan is je prijs te laag)

Ik heb mezelf getraind (en leer dat ook mijn klanten) om het niet te zien als een afwijzing maar als een: ‘jeetje dat is jammer voor jou zeg dat je dit niet doet.’ Soms zeg ik dat ook hardop tegen mijn potentiële klant.

 

Zorg dat je potentiële klant het water in de mond loopt

Maar laatst realiseerde ik me weer: sales is ook gewoon verleiden. In mijn inmiddels 2e hometown Roosendaal komt een nieuw restaurant. In een fantastisch mooi oud pand. Zat me helemaal te verheugen, wanneer kon ik reserveren? Volgde ze op instagram. Zag wel foto’s van de verbouwing maar niks van gerechten…..

Ja oké ze zijn nog niet open maar de chef kan toch vast wel al iets showen. Op me wat op te warmen zeg maar.

Oeh de website is live! En toen kwam toch een lichte deceptie. Geen foto’s van gerechten. En de kaart…….een opsomming van de ingrediënten per gerecht. Maar van alleen de vermelding: lam – asperge – cantarelle loopt het water me niet in de mond. Sterker nog: het leek op een boodschappenlijstje.

Dus waar ik eerst stond te springen om te reserveren dacht ik nu: ik wacht wel even. Eerst eens zien wat het is.

Dus van koopklaar ging ik naar de wachtmodus.

Zo is het ook met onze potentiële klanten. We smeren ze niks aan we helpen ze en soms is een beetje verleiden nodig om ze in de actiestand te krijgen.

Wat vind jij van verkopen? Wil je dat met me delen?

 

Meer lezen over verkopen? Dan is dit blog over verkopen ook interessant voor je.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband September is het nieuwe januari

September is het nieuwe januari

plakband een online bedrijf is niet de oplossing

een online bedrijf is niet de oplossing

plakband 5 tips voor meer marketingresultaat

5 tips voor meer marketingresultaat