(On)gevraagd advies
Heb je de nieuwsberichten over taalverbeteraars gelezen? Taalverbeteraars zijn helemaal geen leuke mensen blijkt uit onderzoek. Ik beken; ik ben zo'n taalverbeteraar. Ik kan er gewoon niets aan doen. Mijn oog valt op een d/t-fout, ik zie het als een punt ontbreekt. Soms zeg ik er niks van, als het er echt toe doet dan hoor je me uiteraard wel.
Taalverbeteraars zijn onprettige mensen
Begin april haalde een onderzoek van de universiteit in Michigan de Nederlandse media. De onderzoekers lieten 83 proefpersonen mails met spel- en typefouten en grammaticale missers doorlezen. Vooraf was aan de hand van een uitgebreide vragenlijst het karakter van de proefpersoon bepaald. Openhartige mensen zagen de fouten vaak door de vingers, de onaardige proefpersonen bleken zich enorm te ergeren aan de fouten. Ik vind fouten in teksten altijd gruwelijk, helemaal als er fouten in mijn eigen teksten zitten. En ja ik maak er bijna een sport van om fouten in andermans teksten te vinden, in kranten, tijdschriften, mails. Wel kijk ik heel anders naar een fout in een zakelijke tekst dan naar bijvoorbeeld de tekst in een appje of op een kaartje van een vriendin. Als ik dan een foutje spot heb ik niet de drang om haar daar op te wijzen, ik ben dan vooral blij met het kaartje en het feit dat ze er moeite voor heeft gedaan.
Tekstschrijven en tekstblindheid
Een enkele keer lijd ik helaas aan tekstblindheid en zie ook ik de fouten in mijn tekst niet. Dan is het fijn als iemand je wijst op je tekstblunder. Niet met de intentie van: ‘hahahaha kijk jou nou eens stom bezig zijn’ maar vanuit oprechte interesse en betrokkenheid. Omdat je ziet dat iemand vol enthousiasme ergens voor gaat en het beste wil laten zien. En als ik die fouten bij een ander in zijn zakelijke teksten zie dan kan ik niet denken: jammer joh, wat stom. Dan pak ik de telefoon of stuur een mail naar diegene. Omdat ook hij tekstblind kan zijn en zijn eigen fouten niet ziet. Of omdat tekstschrijven gewoon echt een vak is. Zo kreeg ik laatst een flyer onder ogen met een knoeperd van een taalfout ‘Wordt nu lid’ stond er in kapitalen. Deze ondernemer was wel consequent in zijn tekst, ook op zijn site stond deze fout. Of een prachtig passievol verhaal van een ondernemer die zijn verhaal ondersteunde met een powerpointpresentatie mét een paar typefouten erin. Eeuwig zonde, dit soort dingen halen de kracht weg uit je verhaal, leiden af van je boodschap. Beide ondernemers kregen uiteraard een ongevraagd advies met natuurlijk een positieve insteek én ja beide ondernemers waardeerden het. Dus hoezo zijn mensen van de letterpolitie onaardig?
Eerste hulp bij taalblunders
Een paar tips om missers in je teksten te voorkomen
- Tekst klaar? Laat hem even een uurtje liggen en lees je tekst daarna nog even door
- Print je tekst uit en lees vanaf het papier in plaats vanaf je scherm
- Vertrouw niet blind op de spellingscheck in Microsoft Word (echt niet op vertrouwen!)
- Niet ideaal in een druk kantoor: lees je tekst hardop
- De site en de app van Onze Taal is een ideaal hulpmiddel om snel een taalissue op te lossen
- Laat je teksten altijd nalezen door een professional of nog beter: laat deze je teksten schrijven
Professional op communicatiegebied in huis
Met BitterZoet haal je je eigen professional op het gebied van marketing, communicatie of bedrijfskunde in huis op het moment dat jij het nodig vindt. Zo heb je dus wel de voordelen maar niet de kosten van een vast dienstverband. Voor alle vragen, wensen, problemen op het gebied van marketing, communicatie management of organisatie van je bedrijf huur je mij in. Een paar voorbeelden:
- advies over je marketing & communicatie
- coördinatie van je communicatie-activiteiten
- schrijven en redigeren van je teksten (online & offline)
- advies over de processen en strategie van je bedrijf
- advies en ondersteuning bij het schrijven van je businessplan
- interim projecten
- je hebt een probleem in je bedrijf maar je krijgt niet helder waar nu exact de crux zit
- duizend ideeën maar geen idee waar en hoe te beginnen
Nobody's perfect
Teksten foutloos opleveren. Ook als je goed bent in Nederlands en het schrijven van teksten gaat het weleens mis. In mijn vorige carrière was ik verantwoordelijk voor een ledenmagazine en presteerde het een keer om een tikfout op de cover niet op te merken. Toen het magazine gedrukt en wel op mijn bureau lag, zag ik het wonderlijk genoeg direct. En mijn collega’s en leidinggevende zagen het ook. Tig keer kreeg ik de vraag: ‘goh Ing, had je die fout niet gezien?'
Contact?
Wil je met mij van gedachten wisselen over ‘iets’ waar je wel een (on)gevraagd advies bij kan gebruiken? Neem contact met me op voor een vrijblijvend (kennismakings)gesprek. En spot je een foutje in m'n tekst, laat je me het dan wel even weten?